Kjøpet hos 3D-Rom.no (heretter kalt 3D-Rom) er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er 3D-Rom.no, epost: team@3d-rom.no tlf: +47 90 66 23 50, org.nr: 829299852 og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper /kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren, i bestillingsløsningen i nettbutikken/nettsiden eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betaling
Betaling utføres ved oppdragsstart med mindre annet er skriftlig avtalt.
6. Ansvar
3D-Rom.no eller dens ansatte har ikke ansvar for eventuelle feil, skader eller forsinkelser som følger av at kunder eller andre benytter våre tegninger/produkter/tjenester sammen med plattformer, programvare, teknisk utstyr eller ved håndverksmessige utføringer. Våre tegninger/bilder er kun illustrerende og skal ikke regnes som bygningsfaglig tegning.
7. Angrerett
Angreretten til kjøper bortfaller når nedlastingen/strømmingen starter av 3D-tegningen eller når elektronisk sending (epost o.l) er registrert hos selger (Jmf Angrerettloven). Dog gjelder kjøpers angrerett underveis i tegneoppdraget og frem til det som er beskrevet ovenfor. Angrefristen for kjøper anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen som nevnt over. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen skal derfor skje skriftlig (e-post eller brev).
8. Retur
Digitale tegninger som er oversendt til kjøper tas ikke i retur med mindre retten til ekstra korrektur er særskilt avtalt med selger.
9. Oppfyllelse
Hvis selger ikke leverer 3D-tegning som avtalt kan kjøper fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe, tidsbruk eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
10. Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres 3D-tegningen etter tilleggsfristen kjøper har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende skriftlig (epost o.l) innen 36 timer tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
11. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
12. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no. Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis kjøper ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.